ترمز ها چگونه کار میکنند ؟

ترمز خودرو چگونه کار میکنند ؟

ترمز های خودرو چگونه کار میکنند ؟

ترمز ها چگونه کار میکنند ؟

همگی می دانیم که فشردن پدال ترمز ماشین،سرعت را می کاهد.اما چگونه؟چگونه ماشین نیروی پای شما را به چرخ ها منتقل میکند؟چگونه نیروی شما را چند برابر می کند تا برای متوقف کردن جسمی به بزرگی یک ماشین کافی باشد؟

ترمز خودرو چگونه کار میکند ؟

طرحی کلی از سیستم ترمز

در این مقاله که اولین مقاله از ۶ سری مقالات در مورد ترمز است،ما زنجیره ای از اتفاقاتی را که از فشردن پدال تا چرخ ها طی می شود دنبال خواهیم کرد.این قسمت،مفاهیم اساسی ای که در پشت سیستم ترمز ماشین نهفته است را پوشش می دهد و یک سیستم ساده ترمز ماشین را امتحان می کند.در مقالات بعدی،ادامه اجزای سیستم ترمز را با جزییات و نحوه عملکرد توضیح داده خواهد شد.

وقتی شما پدال ترمز را می فشارید،ماشین نیروی پای شما را از طریق یک سیال به ترمز ها منتقل میکند.زیرا ترمزهای واقعی نیرویی خیلی بیشتر از نیرویی که شما توسط پایتان وارد می کنید نیاز دارد.ماشین باید نیروی پای شما را چند برابر کند.این کار از طریق ٢ روش انجام میشود:

١-مزیت مکانیکی(اهرمها)

٢-افزایش هیدرولیکی نیرو

ترمزها نیرو را از طریق اصطکاک به چرخ ها منتقل می کنند و چرخ ها نیز این نیرو را توسط اصطکاک به جاده می دهند.

قبل از اینکه بحث را بشکافیم،اجازه دهید این ٣ قانون را یاد بگیریم:

● دستگاه اهرمی

●  دستگاه هیدرولیکی

● دستگاه اصطکاکی

دستگاه اهرمی

پدال به نحوی طراحی شده که میتواند نیروی پای شما را قبل از اینکه هرگونه نیرویی به روغن ترمز وارد شود چند برابر کند.

همچنین بخوانید:   قرص اکتان داينوتب (DYNO-TAB)

سیستم هیدرولیکی

ایده اساسی ساده ای در پشت هر سیستم هیدرولیکی نهفته است: نیروی وارد به هرنقطه از سیال تراکم ناپذیر،که عموماً یک نوع روغن می باشد،به همان اندازه به مابقی نقاط منتقل می شود.بیشتر سیستم های ترمز از این طریق نیرو را چند برابر می کنند.در اینجا شما ساده ترین سیستم هیدرولیکی را مطالعه کردید.

یک سیستم ساده ی هیدرولیکی

نکته مهم در مورد سیستم هیدرولیکی اینست که لوله متصل کننده دو پیستون به هر شکل و طولی می تواند باشد،به طوری که امکان هر گونه تغییر شکل را در مسیر انتقال نیرو میسرمی کند.این لوله همچنین می تواند چند شاخه شود،در نتیجه یک پیستون مادر می تواند بیش از یک شاخه،در صورت نیاز داشته باشد.

 

نکته1: حتما فیلتر روغن نیز هنگام تعویض روغن موتور، تعویض گردد تا از اختلاط و مخلوط شدن روغن مصرف شده داخل فیلتر با روغن جدید جلوگیری شود و به افزایش کارایی روغن کمک شود. همچنین فیلتر جدید قدرت تسویه بالاتری خواهد داشت.

نکته2: پیشنهاد می‌شود فیلتر هوا نیز تعویض شود و به باد گرفتن فیلتر اکتفا نکنید.

نکته3: توصیه می‌شود بدلیل نوع سوخت، جاده‌ها، نوع رانندگی و … روغن موتور خود را حداکثر هر ۸۰۰۰کیلومتر عوض کنید.

جهت یادگیری دیگر مطالب مدرسه عملی فروشگاه روغن موتور ۳۱۳،همین حالا وارد مدرسه عملی شوید.

جهت یادگیری دیگر مطالب مدرسه تئوری فروشگاه روغن موتور ۳۱۳،همین حالا وارد مدرسه تئوری شوید.

 

مطالب مرتبط

نگهداری شیشه اتومبیل
قرص اکتان داينوتب
مکمل سوخت داينوتب

دیدگاهی بنویسید

نه − یک =

بالا